De taalterm van deze week, animalisering, is beestachtig effectief. Hij is geen groot fan van mensen of organisaties of abstracte concepten – maar met dieren heeft hij des te meer! Als een beeld meer zegt dan duizend woorden, vindt hij, dan zegt een dier meer dan duizend beelden.
Definitie
Animalisering is een specifiek soort beeldspraak waarin een idee wordt weergegeven in de vorm van een dier of een dierlijke eigenschap.
Elk geval van animalisering is dus een metafoor, maar niet bij elke metafoor is sprake van animalisering.
Voorbeelden
- Een mol moet deze informatie aan de pers hebben gelekt.
- Aziatische tijgers zoals Singapore, Zuid-Korea en Taiwan maakten in de jaren tachtig en negentig een stormachtige economische groei door.
- De positie van de vrouw is voor SGP-bestuurders een stekelvarken waar ze liever hun handen vanaf trekken.
Etymologie
Je herkent in deze taalterm het Engelse woord voor dier, animal. Uiteindelijk voert dit terug op het Latijn:
- animale (levend wezen, ademend wezen [van anima: adem, ziel]) + -iseren (werkwoordvormend element) + -ing (achtervoegsel om het werkwoordresultaat aan te geven)
Weetje
Zoals alle metaforen werkt animalisering door een mentale overdracht van eigenschappen.
In de voorbeelden hierboven wordt steeds het object van de beeldspraak (een geheime verklikker, economische groeilanden, een lastig dossier) uitvergroot en extra kleurrijk weergegeven door de associatie met bepaalde kenmerken (ondergronds leven, krachtig roofdier, pijnlijk bij vastpakken) van een dier (de mol, de tijger, het stekelvarken).