De taalterm van deze week, donorprincipe, is gul maar streng. Hij deelt graag cadeautjes uit, en voegt daar dan meteen een gebruiksaanwijzing bij. Zó moet het, en niet zó. Maar dat mag ook, want al zijn geschenken zijn van eigen makelij.
Definitie
Het donorprincipe is een uitgangspunt bij het gebruik van de namen van organisaties: spel de naam zoals de organisatie dat zelf doet, ook als dat afwijkt van de gangbare taalregels.
Hetzelfde principe geldt bij het spellen van merknamen en andere termen waar een gezaghebbende “eigenaar” of “bron” voor bestaat.
Voorbeelden
Dit zijn een paar bedrijfsnamen met een specifieke spelling:
- ABN AMRO (niet “ABN Amro”)
- eBay (met camelcase, en dus niet “Ebay”)
- Marqt (met een q in plaats van een k)
- PostNL (met twee eindkapitalen)
En hier zijn een paar merknamen met een bijzondere schrijfwijze:
- Coca-Cola (met streepje en tweede beginhoofdletter)
- adidas (zonder beginhoofdletter)
- DubbelFrisss (inclusief grote F en driedubbele s)
- Greetz (met een z aan het eind)
Ten slotte zijn dit een paar andere termen met een speciale spelling:
- iOS (niet “IOS” of “i‑OS”)
- PowerPoint (nog een camelcase, en dus niet “Powerpoint”)
- TED Talk (niet “Ted Talk”, “TedTalk” of “TED talk”)
Etymologie
Een donor levert ergens een bijdrage aan. Dat kan een orgaan zijn bij een medische operatie, maar ook geld voor een goed doel.
De meeste woorden hebben geen “donor”: ze zijn gaandeweg gevormd en geëvolueerd naarmate de taal zich ontwikkelde over de eeuwen heen. Dat geldt ook als ze uit een andere taal zijn overgenomen en zich (in meerdere of mindere mate) hebben geschikt naar de conventies van de adoptietaal.
De “principes” waar deze gewone woorden zich aan hebben te houden zijn simpelweg de geldende regels van spelling en grammatica. Het principe van donorschap voor bedrijfs- en merknamen komt ten tonele wanneer aan twee voorwaarden is voldaan:
- een term doet uit het niets zijn intrede in de taal, als (merk)naam die bewust is gekozen door de naamgever
- die nieuwe term wijkt af van de schrijfwijze die je volgens de standaardregels zou verwachten
Weetje
In de meeste gevallen houdt iedereen zich min of meer vanzelf aan het donorprincipe. Als je de merknaam Greetz nooit geschreven hebt gezien, zul je misschien nog op de automatische piloot “Greets” schrijven. Maar zodra je hem eens gelezen hebt, schrijf je zelf ook zie rare z aan het eind.
Toch zijn er ook bedrijfs- en merknamen waarbij het donorprincipe stelselmatig genegeerd wordt. Zo volharden sommige media in het schrijven van “ABN Amro”, terwijl de naam van de bank toch echt met 100% hoofdletters wordt gespeld. Kijk maar eens op hun eigen website. En namen zoals HEMA, IKEA en LEGO zie je vaker met alleen een beginhoofdletter (“Hema”, “Ikea” en “Lego”) dan in hun correcte spelling met allemaal kapitalen.