Waarom is dit land zo… paprika?

Als je een zoekop­dracht intikt bij Google, zijn de kleine robot­jes achter de scher­men zo vrien­delijk om alvast wat sug­gesties te doen voor de ver­vol­gtekst. Auto­com­plete, heet dat. Onlangs zag ik online deze kaart van de Verenigde Stat­en, met de woor­den die voor elke deel­staat als eerste auto-ver­schi­j­nen als je zoekt op de vraag “why is [naam staat] so…”. Een leuk idee dat vee­lal net­jes de geldende stereo­typen bevestigt.

Google autocomplete
Auto­com­plete: langza­am of snel?

Ik besloot, via dezelfde meth­ode, een kleine rondgang te doen langs een paar heel ver­schil­lende lan­den, in het Ned­er­lands en het Engels.

Wie zoekt op “waarom is Ned­er­land zo…” kri­jgt als sug­gesties: rijk, duur, saai, klein en dicht­bevolkt. Geen slechte type­r­ing. Zoek je op “why is Hol­land so…” dan vult Google aan: rich, flat, lib­er­al. En ter­wi­jl het toch echt het­zelfde land is, zijn de resul­tat­en weer anders voor “why are the Nether­lands so…”: tall, rich, good at foot­ball, lib­er­al, dense­ly pop­u­lat­ed. Over één ding kun­nen we het ken­nelijk eens zijn: we zijn hier in Ned­er­land een rijk volkje.

Dan Enge­land, Frankrijk en Duit­s­land. In alle gevallen gaf de Engelse zoekop­dracht meer auto­com­plete-woor­den dan de Ned­er­landse. Enge­land is vol­gens Google: bek­end, duur; en cold, rainy, pow­er­ful, expen­sive, small. Bij Frankrijk kri­jg je: pop­u­lair, groot; en expen­sive, gay, pop­u­lar with tourists, rich, weak. Duit­s­land, ten slotte, is: belan­grijk voor Ned­er­land, rijk; en rich, pow­er­ful, clean, pop­u­lar, awe­some.

Kijk je buiten West-Europa, dan ont­dek je bijvoor­beeld het vol­gende. Ameri­ka is rijk, machtig, groot, bek­end, beroemd; en fat, great, vio­lent, rich, reli­gious. Rus­land geeft groot en de frase waarom zijn russen zo rijk; en big, poor, crazy, cold, cor­rupt. Chi­na is goed­koop; en pol­lut­ed, rich, pow­er­ful, pop­u­lat­ed, suc­cess­ful. En Japan lev­ert de vol­gende zoek­ter­men op: rijk, duur en waarom japan­ners zo oud wor­den; en rich, clean, prone to earth­quakes and tsunamis, awe­some, advanced.

Paprika
Waarom is Afri­ka zo…?

Ten slotte nog een paar andere resul­tat­en. Toen ik zocht op “why is Africa so…” kreeg ik als sug­gesties: poor, vio­lent, back­ward, behind, hot. Maar zocht ik Ned­er­land­stal­ig, dan stelde Google voor Afri­ka voor: het voor­spel­bare arm, en het ver­rassende waarom is papri­ka zo gezond! Nu zie ik ook wel een min­i­male overeenkomst tussen de woor­den Afri­ka en papri­ka, maar toch… Aus­tral­ië leverde op: aantrekke­lijk voor back­pack­ers, duur, spe­ci­aal, streng; en hot, dry, expen­sive, bor­ing, rich. En waarom is Brazil­ië, als aller­laat­ste, toch zo: duur; en expen­sive, dan­ger­ous, poor, big en good at soc­cer?

Let wel, dit zijn geen welover­wogen Lone­ly Plan­et-profie­len van deze lan­den en con­ti­nen­ten. Het geeft een indruk van wat de algo­ritmes van Google denken dat mensen willen intikken als ze hierover infor­matie zoeken – op basis van wat anderen hebben gezocht en reken­ing houdend met waar jij zelf eerder naar hebt gezocht. Niet iedereen zal dus dezelfde resul­tat­en zien. Maar toch zie je in deze steekproef veel over­bek­ende per­cep­ties en vooro­orde­len terugkomen.

Wat opvalt is dat veel lan­den als rijk en/of duur wor­den gezien; ken­nelijk is dat een belan­grijke fac­tor in de beeld­vorm­ing. Macht is ook een the­ma dat meerdere keren terugkomt: bij Enge­land, Duit­s­land, Ameri­ka en Chi­na. Ook voet­bal komt meer­maals boven­dri­jven, bij zow­el Ned­er­land (als foot­ball) als Brazil­ië (als soc­cer) – zou dat beteke­nen dat Brit­ten (foot­ball) meer naar Ned­er­land kijken als voet­bal­land, en Amerika­nen (soc­cer) naar Brazil­ië? Rus­land is het enige land dat zow­el rijk als arm als ken­merk meekri­jgt, en dat klopt miss­chien ook wel.

Maar voor mij was de meest in het oog sprin­gende bevin­d­ing toch wel dat paprika’s ken­nelijk heel gezond zijn. Hmm, had ik ook Hon­gar­i­je mee moeten nemen? Wie zal het zeggen…

Abonneer
Laat het weten als er
guest

0 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties