Onlangs in de krant: een kort artikel waarin dezelfde merknaam – die in dit geval ook een bedrijfsnaam is – op maar liefst drie verschillende manieren wordt gespeld!
Ga maar na: we vinden hier “Ebay” met alleen een beginhoofdletter, “EBay” met twee beginhoofdletters, én “eBay” met een camelcase. Maar welke vorm is dan de juiste? Een simpel bezoekje aan de website van het bedrijf in kwestie geeft het antwoord: eBay is de enige juiste schrijfwijze.
Het zogenaamde donorprincipe stelt dat als de “eigenaar” van een naam een bepaalde spelling hanteert, je zelf die schrijfwijze ook volgt.
Sommige taalautoriteiten voor het Nederlands vinden dat je, ondanks het donorprincipe, aan het begin van een zin tóch een hoofdletter moet schrijven, zelfs als de donor zijn merknaam verplicht laat beginnen met een kleine letter (zoals bij eBay of iPhone). Bij Taaleidoscoop denken we daar anders over: de donor heeft het voor het zeggen. Wat ons betreft had de openingszin van dit artikel dus moeten beginnen met “eBay verkoopt zijn advertentietak…” – inderdaad, met een kleine e als openingsletter.