Bionlogisch

Zoek eens online op het woord milieuvriendelijk en je vindt een hoorn des overvloeds aan dingen die zogenaamd fijn zijn voor mens en planeet. Van energiebronnen tot gewasbescherming, en van televisietoestellen tot kraamcadeaus. Zelfs voor milieuvriendelijke bamboe-T-shirts draaien we onze hand tegenwoordig niet meer om.

Biobewust
Biobewust

Maar ja, milieuvriendelijk is niet zo’n fijn woord. Er is niets mis mee, natuurlijk, maar het is wel vijf lettergrepen lang en het rolt niet echt soepeltjes over de tong. Geen wonder dus dat er andere woorden te hulp geschoten zijn. Ze betekenen misschien niet helemaal hetzelfde, maar komen (afhankelijk van hun context) een heel eind in de buurt, of bieden juist een verdere nuancering. Ik denk dan aan kreten als duurzaam, groen, ecologisch en natuurlijk.

De Groene Revolutie heeft zich ook in de keuken voltrokken – of, zo u wilt, in onze magen. We zijn ons er terdege van bewust geworden dat het niet goed is voor je gezondheid om je vol te proppen met eten waarin allerlei kunstmatige smaak-, geur- en kleur- en verduurzamingsstoffen zitten. Of eten dat gekweekt of geteeld is met behulp van chemische goedjes om de groei of de rijping te versnellen, of om nare beestjes en ziektes op afstand te houden.

We zijn weer gaan waarderen, kortom, dat eten dat “puur” is iets extra’s heeft. Puur is dus ook al zo’n milieuvriendelijk toverwoordje. Maar in het winkelschap is het woord dat hier de grootste spierballen heeft toch wel biologisch. Niet voor niets heeft Albert Heijn zijn “groene” huismerk de naam AH Biologisch gegeven.

Maar er is een kaper op de EKO-kust. Steeds vaker hoor ik mensen “organisch” zeggen, daar waar ik biologisch zou verwachten. Misschien is dat een anglicisme: het Engelse woord voor biologisch (in de voedsel-zin van het woord) is immers organic. Van Dale heeft het in ieder geval al wel opgenomen in deze nieuwe betekenis, dus misschien zijn de uren van biologisch al geteld…

Als extra nagel in de doodskist heeft Albert nu ook besloten om de naam AH Biologisch te laten varen. Niet ten gunste van “AH Organisch”, gelukkig – zó trendy zijn ze nou ook weer niet. Hoewel? De nieuwe naam voor de producten die “geproduceerd, geteeld of ingekocht zijn met extra zorg voor mens, dier, natuur of milieu” wordt, hou je vast, AH puur&eerlijk. Dat is zo zuiver en zo oprecht dat er geen hoofdletters of spaties aan te pas komen.

Het punt is alleen dat niet alle producten die puur en eerlijk zijn óók biologisch zijn. Daarom hanteert Albert Heijn ook nog de “AH puur&eerlijk biologisch”-lijn, waarbij het eerste woord van de productnaam steeds biologisch is (met een kleine b, dat is puurder en eerlijker). De consument moet intussen goed zijn best doen om het allemaal nog te volgen, maar ja, de groei en bloei van een groen huismerk is nu eenmaal een, eh, organisch proces.


Update

In januari 2015 kondigde Albert Heijn aan dat ze de productlijn AH puur&eerlijk zouden stoppen, omdat het te verwarrend was voor consumenten. De opvolger, je raadt het nooit, was… AH Biologisch.

Wat vind jij?